Amiről Carmelo Ezpeleta, a Dorna mindenható ura még csak feltételes módban beszélt az Aragón Nagydíj hétvégéjén a spanyol televíziónak, tegnap hivatalossá vált.
Azaz 2013-ban új lebonyolítási rendszerben zajlik majd a legnagyobb kategória rajtfelállását meghatározó edzés.
Lesz QP1 és QP2 (azaz első és második időmérő), de a szisztéma eltér a Formula-1-ben már megszokottól és a Superbike Világbajnokság Superpole rendszerétől is. Valahol a kettő között helyezkedik majd el.
A mostani egy órás időmérő helyett, kétszer 15 perc majd dönt majd a verseny kezdeti sorrendjéről.
A három szabadedzés (péntek délelőtt, délután és szombat délelőtt – kivéve Losail és Assen) változatlan formában zajlik majd, azzal a kiegészítéssel, hogy ez a 3x45 perc határozza majd meg azt a 10 pilótát, aki indulhatnak a QP2-ben, azaz a leggyorsabbak végső harcában a „stopperóra” ellen.
A többi versenyző a QP1-ben küzd majd meg a rajtrács hátsó felének helyeiért.
A QP1 két leggyorsabbja szintén kvalifikálja magát a QP2-be, ahol végül az első 12 rajtpozíció sorsa dől majd el.
Mindezek előtt szombat délután egy negyedik szabadedzés indítja a programot, melynek az eredménye azonban sehova sem számít majd be.
Az ötlet maga nem rossz, hiszen ideje volt a nézők számára élvezhetőbbé tenni a kvalifikációt, főként, hogy a mostani rendszerben a versenyzők az első 40-45 percet a különböző beállítások tesztelésével töltik, és valóban csak az utolsó negyedében küzdenek magért a pole pozícióért.
Kérdés, hogy a TV-társaságok hogyan kezelik majd a 20 perccel hosszabbra nyúlt procedúrát, illetve ez milyen hatással lesz a Moto3, de leginkább a Moto2 időmérőjének közvetítésére.
További pozitívum lehet, hogy a CRT-s versenyzők többé nem tartják majd fel az igazi MotoGP-seket, hiszen egy-két kivételtől eltekintve a 12 gyári és szatellit pilóta jut majd be a QP2-be.