Vége a MotoGP-nek?

2012.10.11. 09:01

Szerző: nycky5

Ha a sorozat promotere és a gyártók szövetségének elnöke nyilvánosan és hangosan veszekszik egy versenyhétvégén, akkor joggal gondolhatjuk, hogy baj van.
Márpedig Carmelo Ezpeleta, a Dorna vezére és Shuhei Nakamoto, aki egyben a Honda versenyrészlegének igazgatóhelyettese ezt tették az Aragón Nagydíj versenynapján.
Az ok: Ezpeleta egységes elektronikai vezérlést akar a MotoGP-ben. A japán gyárak pedig a sorozatból való kivonulással fenyegetnek, ami akár a sorozat halálát is jelentheti.

ARAG4420_web2.jpg
Carmelo Ezpeleta és Shuhei Nakamoto az aragon pályán


Vezérelv

Amióta 2002-ben megszűnt az igazi királykategória, azaz véget ért az 500-as éra, és áttértek a mostani négyütemű MotoGP formátumra a gyárak már nemcsak a marketing büdzséből, hanem a fejlesztésre szánt keretből is finanszírozzák a versenyzést.
Ha bevezetik az egységes központi elektronikai vezérlést (ECU), a gyárak elesnek a fenti finanszírozási formától, ami csak egyet jelenthet, távoznak a gyorsasági motoros világbajnokságból. Legalábbis a Honda és a Yamaha biztosan.

Amennyiben valakinek déjà vu érzése lenne, az nem téved, négy éve már láthattunk hasonlót a technikai sport elitjében, mégpedig a Formula 1-ben.

Maga az ötlet is az F1 mintájára született meg, ahol 2008-ban szabályozták az elektronikát. A döntés meghozatala után a japán gyárak visszaléptek a további versenyzéstől.
Ezzel együtt a szabály bevezetésekor jó néhány alternatív energiaforrást engedélyeztek, pl. a KERS-t, amire azt lehetett mondani, hogy mostantól ebben van a fejlesztési lehetőség, nem pedig az elektronikus vezetési applikációkban.
Mindezt persze a motoroknál is meg lehetne csinálni, ami azt jelentené, hogy erre való hivatkozással lehetne pénzeket mozgatni, de egyelőre nem erre fele mennek a gyárak.

Akkor mi szól mégis az egységes ECU mellett? Miért erőlteti ezt Ezpeleta? Nem látja, hogy veszélybe kerülhet a MotoGP?
Nos, elsősorban a józan ész szól mellette úgy látvány, mint költségtakarékosság szempontjából. Hiszen pontosan az elektronikai fejlesztésekkel szaladtak el a gyárak a magán csapatokhoz képest, ezt a különbséget pedig lehetetlen behozni, legyen szó a költségekről vagy az eredményekről.
Az biztos, hogy ha betiltják a mostani elektronikákat, akkor jobbak lesznek a versenyek.
Gondoljuk csak bele, az utóbbi öt évben többször előfordult az, hogy valamelyik gyár talált valamit az elektronikában, amivel lépéselőnybe került, azaz annak a csapatnak a két versenyzője mellett más nagyon nem rúgott labdába.
Természetesen szó nincs az elektronika betiltásáról, hisz ezeket a 250 lóerős motorokat senki sem képes nélkülük uralni. A kipörgésgátló bevezetése óta, ami egy hatalmas biztonsági plusz drasztikusan csökkentek a high slide esések, ami nagy eredmény, főleg, ha belegondolunk, hogy a mai gumik jobban tapadnak, mint a régiek, így az erők is nagyobbak egy esetleges megcsúszás-tapadás visszanyerés esetén.

Az FIM (azaz a Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetség) szintén Carmelo Ezpeleta mellett van, mert ők is látják, hogy vissza kell szorítani a költségeket. Főként, hogy már nagyon kevés igazi külső szponzor van, igazából a gyárak finanszíroznak mindent. A ’90-es aranyévek, amikor a dohánygyárak számolatlanul öntötték be a pénzt, már véget ért.

Miben gondolkozik a Dorna?
Megvennének egy vezérlőegységet a Magneti Marelli cégtől, és ezt adná oda ingyen a csapatoknak, akik innentől kezdve csak ezt használhatják.

A MotoGP-t éppen az tette erőssé éveken keresztül, hogy a Dorna és a gyártók karöltve csinálták az egészet, így igazán ciki, amikor a felek már nyilvánosan vesznek össze.

Ezpeleta azt látja, hogy esik vissza a nézőszám, a TV-knek egyre nehezebb eladni a sorozatot, hiszen nem túl izgalmasak a versenyek, illetve, hogy a két kiskategóriában meghozott szabályváltozások (250 kcm-ről Moto2-re és 125 kcm-ről Moto3-ra váltás) sikeresek. Csökkentek a költségek, nagy az érdeklődés a csapatok részéről és nem utolsó sorban, jók a versenyek.
Nakamoto pedig a pénzét félti.

Az ellentét feloldhatatlan (ahogy az az F1-ben is volt), gyakorlatilag csak diktatórikusan lehet döntést hozni, amit a Dorna-vezér már tavaly év végén előirányzott. Gyakorlatilag ultimátumot adott: ha a gyárak nem tudnak olyan megoldást kitalálni, ami csökkenti a költségeket és duzzasztja a rajtrácsot, akkor ők fognak lépni.

Nakamoto-san viszont már sokat tett azért, hogy teljesítse ezt az elvárást, ami egész pontosan arról szólt, hogy legyen olyan csomag, aminél egy privát csapat 1 millió euróért hozzájut egy motorhoz teljes anyagköltséggel együtt éves szinten.
A Hondánál éppen ezért 2014-től megint lesz production racer, azaz az RC213V-nek lesz egy leegyszerűsített változata, amit a fenti összegért kínálnak teljes alkatrész csomaggal.
Ezt egyébként úgy számolták ki, hogy nem 6, hanem 12 motorblokkot kalkuláltak egy évre (akárcsak a CRT-k esetén), hiszen ahhoz, hogy 6 blokkal végig lehessen csinálni egy szezont, ahhoz jóval drágább alkatrészeket kellene használni.

De lehet, hogy mindez már nem fog megvalósulni, sőt a japán gyár búcsút is inthet a MotoGP-nek. Sebaj, gondolhatták a márkavezérek, még mindig ott van nekünk a Superbike Világbajnokság (WSBK).
Aztán egyszer csak történt valami…


Egy kalap alatt

Két nappal az aragón futam után egy olyan sajtóanyag látott napvilágot, ami a gyorsasági motorsport résztvevőit, szerelmeseit, követőit egytől-egyig ledöbbentette, és amelynek pontos hatásairól, következményeiről még csak halvány elképzeléseink sincsenek.

Előzmény: A Bridgepoint befektetői társaság, mely 2006-óta birtokolja a Dornát tavaly a Superbike Világbajnokságnak is tulajdonosává vált.
Igaz ez csak egy közvetett eredmény volt számukra, hiszen ők az Infront Sports & Media társaság labdarúgás- és teniszjogait szerették volna megszerezni, de a cég megvásárlásával a WSBK-t is megkapták, hiszen az Infront 2010-től a sorozat jogtulajdonosa, promotere.

A hír: A Bridgepoint most úgy döntött, hogy a két sorozatot egy kalap alá veszi a jövőben, ezt a kalapot pedig a Dorna viseli, a fejek feje pedig természetesen Carmelo Ezpeleta.

Ez a lépés leginkább a WSBK résztvevőit ijeszti meg (talán nem alaptalanul), úgy vezetői, mint alkalmazotti, versenyzői és csapat szinten, hiszen Carmelo Ezpeleta finoman szólva sosem volt rajongója a „másik” világbajnokságnak, amely az utóbbi években igen csak megerősödött, és bár bizonyos dolgokban (pl. TV-közvetítés minősége, kereskedelmi és reklámbevételek) elmarad a MotoGP-től, vitathatatlanul izgalmasabb versenyeket produkálnak, ami a nézőket is jobban leköti.

Vajon érdeke-e Ezpeletának javítani a fenti hiányosságokon, és tovább erősíteni egyetlen konkurenciáját?

De ami még nagyobb kérdés, az új felállás milyen hatással lesz majd a Honda „B” tervére?
Tud-e olyan lépéseket tenni, amivel esetlegesen sarokba tudja szorítani a japánokat, és ezáltal győztesen tud kijönni a jelenlegi ellentétből? Azaz egységes ECU is lesz, és a gyárak is maradnak?


Reakció

A Bridgepoint által bedobott bombára a FIM és a Dorna írásos sajtóközleménybe reagált, míg a legnagyobb érintett, Paolo Flammini, az Infront Motor Sport ügyvezető igazgatója szólalt meg a legkésőbb, nevezetesen az évad utolsó versenyhétvégéjén Magny Cours-ban.

„Amint már értesültek róla a Bridgepoint újraszervezi a motorsportot. A superbike világbajnoki sorozat és az Infront a Dorna Sport alá tagozódik be. Nyilvánvaló, hogy ez a lépés nagyon nagy pillanat a sorozat életében.
A mai napon nem fogok részletekkel szolgálni az újraszervezést illetően, mivel az nem az én munkám és feladatom. Valószínűleg a következő hetekben újabb információkat kapnak majd.
De természetesen szeretném tisztázni a mi helyzetünket. A „mi” alatt a Flammini családot és az Infront szervezetet értem.
Bármi is lesz az újraszervezési folyamat vége, mi mindent meg fogunk tenni a WSBK-ért.
Minden erőnkkel azon leszünk, hogy bajnokság folytatódjon, és erős termék maradjon, bármi is történjék a következő hetekben, hónapokban.
Mindig is arra törekedtünk, hogy sikeres és stabil legyen a sorozat, éppen ezért kötöttünk az évek során komoly együttműködéseket, 1998-ban az Interpublic Grouppal, 2010-ben pedig az Infronttal.
Amikor az ember megnyitja a vállalatát külső befektetők felé, az természetesen előnyökkel jár a cégnek, de személyes szinten veszítesz az erődből.
És ezzel nincs is semmi baj.
Amíg az újraszervezési folyamat pozitív eredményeket hoz majd a WSBK-nak, együtt fogunk működni, támogatni fogjuk ezeket a jó dolgokat bármi is legyen a helyünk ebben az új struktúrában.

Még valami. Sokan aggódnak a Superbike Világbajnokásg 2013-as szezonjáért. De erre semmi ok. Ahogy Önök is láthatták, minden megy a maga útján, a FIM kiadta a naptárunkat, semmi különleges dolog nem történt. Tehát a 2013-as szezon a korábban tervezettek szerint alakul majd.
Szabályváltozások jöhetnek majd, például tervezzük a pit stop bevezetését, hogy eső esetén ne kelljen megszakítani a versenyt.
Ami a távolabbi jövőt illeti, nem tudok Önöknek mit mondani, mivel az sok döntéstől függ.
Ahogy a Flammini család további szerepe sem tisztázott még.”

A WSBK, ami a Flammini testvérek szülöttje, idén ünnepelte 25. szezonját. Minden bizonnyal nem ilyen ajándékra számítottak…

Hogy mit akart elérni a Bridgepoint és Ezpeleta azzal, hogy egy ilyen kaliberű változást nem decemberben jelentettek be mondjuk egy közös anyagban vagy sajtótájékozatón?

A következő percekben okosabbak lehetünk, hiszen a Dorna ura helyi idő szerint 16.00-kor (magyar idő szerint reggel 9.00-kor) sajtótájékoztatót tart Motegiben, amiről természetesen én is beszámolok majd.

süti beállítások módosítása